Succesvol OV-Café Statenverkiezingen 2019

Succesvol OV-Café Statenverkiezingen 2019
Zoals het een goede traditie betaamt hield het ROCOV Gelderland enkele weken voor de Statenverkiezingen 2019 een speciaal OV-Café. Dit vond plaats op 28 februari in “de politieke arena”, het Provinciehuis te Arnhem. Elf lijsttrekkers en/of woordvoerders openbaar vervoer maakten hun opwachting. Bijna tachtig belangstellenden waren op dit OV-Café in de Zuidgalerij van het Provinciehuis afgekomen. Met een korte inleiding van Johan Kruithof, voorzitter van het ROCOV, waarin aandacht voor wat het ROCOV belangrijk vindt in en aan het openbaar vervoer, kregen de woordvoerders van de partijen munitie aangedragen voor het verdere debat. Hierbij werden nadrukkelijk ook de aanwezigen in de zaal betrokken. Het debat ontspon zich gaandeweg verder uit rondom een viertal thema’s: betaal OV voor de reizigers, het belang van het OV voor bereikbaarheid en behalen klimaatdoeleinden, de toegankelijkheid en als laatste thema de taak van de overheid (wel of niet regiefunctie). Alle partijen waren het er over eens dat het OV betaalbaar moet blijven voor de reizigers en zich niet “uit de markt moet prijzen”, waardoor het gebruik gaat afnemen. Enkele partijen willen het OV voor bepaalde doelgroepen gratis of veel goedkoper maken; een voornemen dat niet op steun van de meeste andere partijen kon rekenen. Alternatieve vervoersystemen die dunne lijnen zouden kunnen gaan vervangen, moeten qua tarief op die voor het reguliere OV worden afgestemd. OV van deur tot deur voor iedereen gaat de partijen echter te ver; dat zou onbetaalbaar worden voor de provincie. Veel eensgezindheid ook over het belang van het OV voor de bereikbaarheid van de steden, niet alleen binnen de steden, maar ook vanuit de regio naar/van de steden. “Het OV moet zo goed zijn dat je daarmee automobilisten verleidt niet meer klakkeloos de auto te gebruiken”, aldus meerdere woordvoerders. En helemaal mooi als dat met emissieloos OV kan. Toegankelijkheid van het OV moet als een paal boven water staan; daarover mag volgens alle aanwezige partijen geen discussie bestaan. Nederland heeft zich, door ondertekening van het VN-verdrag Rechten van Personen met een Handicap, verplicht het OV voor een ieder toegankelijk te maken. Er is volgens diverse woordvoerders al veel gedaan. Het ROCOV wil het graag breder zien zodat ook voor laaggeletterden het OV en de informatie daarover “vatbaar” is. Bijna alle partijen zien de regie over openbaar vervoer en aanvullende kleinschalige vervoersystemen als een overheidstaak. Maar in de uitvoering kunnen wel marktpartijen betrokken worden. De overheid zou ook de marktpartijen moeten aanzetten met innovatieve oplossingen te komen voor de zwakke OV-lijnen. Maar dan niet zoals in het Programma van Eisen voor de concessie IJssel-Vecht door de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland is opgenomen m.b.t. de zogenaamde C-lijnen. De provincie kan ook een regisserende rol vervullen door extra budget voor verbetering van het OV beschikbaar te stellen. Nu is er, naast de beschikbare middelen voor het uitvoeren van de huidige OV-concessies, een aanvullend mobiliteitsfonds van 200 miljoen euro (voor periode van 10 jaar) beschikbaar. Dit wordt echter ook gebruikt voor wegprojecten. Meerdere partijen zien echter een verschuiving naar OV-projecten wel zitten. Over het inzetten van nog meer financiële middelen om het OV te verbeteren bestond echter geen eenstemmigheid onder de partijen. Al met al een geslaagd OV-Café waarin duidelijk naar voren kwam dat voor alle aanwezige partijen het openbaar vervoer van groot belang wordt gevonden voor Gelderland. Aanwezig waren vertegenwoordigers van VVD, CDA, GroenLinks, D66, SP, PvdA, ChristenUnie, SGP, Partij voor de Dieren, 50PLUS en de Lokale Partijen Gelderland – Code Oranje.