Grote belangstelling Symposium Basismobiliteit

Grote belangstelling Symposium Basismobiliteit
De grote opkomst maakte duidelijk dat dit onderwerp leeft binnen Gelderland. Naast enkele wethouders, gemeenteraadsleden, statenleden en vertegenwoordigers namens de regio's, gemeenten en provincie, waren ook veel personen uit het werkveld zelf aanwezig. Na het openingswoord door Ben Mouw, voorzitter van het ROCOV Gelderland, met een toelichting op het programma, ging Dirk van Uitert, voorzitter van de RAD regio Arnhem Nijmegen, in op de doelstelling van de middag: leren van elkaar! De ervaringen die in de regio Arnhem Nijmegen zijn opgedaan met Avan (Aanvullend vervoer Arnhem Nijmegen), kunnen een goede leerschool zijn voor de andere regio's. In zijn presentatie over de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen, ging de bestuursvoorzitter, Arthur Boone, dieper op de ontwikkelingen bij Avan in. Zeker de start daar is niet van een leien dakje gegaan, maar nu na enkele maanden, gaat het veel beter. Vanuit het verre Terneuzen was de directeur van de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland, Simon van Hoeve, naar Westervoort gekomen om de bezoekers een goed beeld te geven hoe in Zeeland het doelgroepenvervoer is geregeld. Maarten Kwakernaak heeft onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van en ervaringen met het "Breng-Vrij-Dal-abonnement" voor mensen met een Wmo-indicatie voor vervoer: Bereikbaar met de bus. Welke trends zijn herkenbaar in de ontwikkelingen rondom het doelgroepenvervoer, welke kansen en belemmeringen voor integratie tussen doelgroepenvervoer en openbaar vervoer zijn er en wat zijn toekomstige ontwikkelingen m.b.t. het doelgroepenvervoer. Dit waren in een ogenschouw de onderwerpen waarop prof. dr. Henk Meurs in zijn presentatie Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans uitvoerig inging. Na de presentaties kreeg de zaal de gelegenheid vragen te stellen aan de vier sprekers. Daar werd druk gebruik van gemaakt. Ben Mouw peilde bij de andere Gelderse regio's (buiten Arnhem Nijmegen) hoe daar de ontwikkelingen verlopen. Geleidelijkheid is er troef: beginnen met één vorm en geleidelijk andere gebruikersgroepen laten instromen. In zijn afsluiting gaf Ben Mouw aan veel te hebben meegekregen en dat het systeem in Arnhem Nijmegen nog enige verbetering behoeft. Hij heeft zorgen of de andere regio's wel op tijd klaar zijn met alle voorbereidingen om per 1 januari 2017 het doelgroepenvervoer te kunnen gaan uitvoeren. Het is mede een taak van de gebruikersgroepen, adviesraden, Wmo-raden en reizigers dit proces kritisch te volgen, zodat een zo goed mogelijk reisproduct/vervoersysteem voor alle doelgroepen ontstaat. Een uitgebreid verslag en de presentaties vindt u op de website onder Publicaties/Diversen.