Discussiebijeenkomst spoorlijn Arnhem-Winterswijk

Discussiebijeenkomst spoorlijn Arnhem-Winterswijk

Op donderdagavond 30 mei heeft het ROCOV een avond georganiseerd over de spoorlijn Arnhem - Winterswijk. Hieronder kunt u het verslag lezen van deze goedbezochte avond, waar naast vervoerders en overheden, ook veel burgers bij aanwezig waren. 

Dick Chargois, voorzitter van het openbaar vervoersmuseum in Doetinchem, heet de aanwezigen van harte welkom.

Ben Mouw – voorzitter ROCOV Gelderland-Stadsregio – opent de avond. Hij is tevens de gespreksleider  van de avond. Arriva, Breng en Prorail alsmede de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem Nijmegen zijn aanwezig om te reageren en vragen te beantwoorden. Van de pers zijn De Gelderlander en Omroep Gelderland aanwezig.

Hans Schmal geeft namens het ROCOV een inleiding. Hij wijst op de vele verstoringen en pleit voor dubbel spoor en ongelijkvloerse kruisingen op drukke spoorknooppunten. Er zijn te veel zaken  waar de treindienst door verstoord  kan worden. 

Jeroen Bretveld (Arriva) geeft een reactie op de verstoringen. De start van de concessie was niet goed. Door goede samenwerking gaat het beter. De komende tijd is er een top-6 van kleine maatregelen vastgesteld.

Coen Storm (Breng) geeft aan dat de robuustheid van de lijn slecht is. Als overal dubbel spoor zou zijn is de robuustheid verbeterd, maar dat ligt er niet binnen een paar jaar. Station Westervoort was ook niet bevorderlijk voor de robuustheid van de lijn. Op korte termijn wordt binnen de mogelijkheden gekeken wat er kan gebeuren.

100% dubbel spoor is niet haalbaar. Het aanleggen van meer stations is niet gunstig voor de punctualiteit van de spoorlijn.

Esther Hegeman (Prorail), onderschrijft dat de punctualiteit van de lijn slecht is. De grootste verstorende elementen zijn inmiddels uit de infrastructuur gehaald. Ze onderschrijft de conclusie dat er te veel overwegen zijn. Er wordt gekeken naar het opheffen van een aantal overwegen. Vandalisme wordt ingeperkt door de installatie van camera’s op overwegen. Ze ontkent dat de spoorlijn achtergesteld is ten opzichte van de NS.   

Kees den Otter (Arriva) legt uit dat als er vertraging ontstaat, dit terugslaat op alle volgende treinen, doordat er op een enkelsporig baanvak veel gekruist moet worden tussen treinen. Tegenwoordig worden bij een grotere vertraging een aantal stations overgeslagen, zodat de schade beperkt wordt. Er zijn vier problemen:

1)   De internationale trein vanaf Duitsland. Deze is regelmatig vertraagd.

2)   Er wordt kort gekeerd (6 minuten) in Arnhem.

3)   Het uitdempeffect: de hersteltijd is te lang.

4)   De aansluiting in Arnhem is krap op de trienen in de richting Utrecht.

Hij presenteert de zes maatregelen die op korte termijn moeten worden genomen:

1)   Versnellen van het baanvak bij Zevenaar.

2)   Verdubbelen baanvak Zevenaar – Didam.

3)   Versnellen Zevenaar – Wehl. Dan wordt de keertijd in Arnhem langer en de overstaptijd op Arnhem ruimer.

4)   750 meter dubbelspoor bij Wehl.

5)   Versnellen Doetinchem Oost.

6)   Versnellen Doetinchem – Terborg.

Op Doetinchem is tevens het perron te smal. Dit moet worden verbreed om sneller in- en uitstappen mogelijk te maken.

Kees den Otter geeft verder aan dat Breng treinstellen gaat combineren en splitsen in Doetinchem.

Esther Hegeman geeft aan dat de verschillende projecten in de loop van de tijd gerealiseerd worden, maar dat een datum van oplevering nog niet kan worden gegeven.

Voor de nieuwe dienstregeling wordt gekeken of de treinen in de ochtendspits eerder kunnen aankomen op Arnhem. In de tegenrichting wordt de aansluiting opgegeven. De consequentie is dat de treinen rond half 10 moeten stilstaan. 

Vragen vanuit de zaal

*Rechtgedrukte stukken tekst zijn de inbreng vanuit de zaal. Cursief gedrukte stukken tekst zijn de reactie van vervoerders en overheden.

Zijn de overheden tevreden met twee vervoerders op een spoor? Flexibel keren is niet makkelijk met twee vervoerders.

Ja, want de problemen hebben daar niets mee te maken. Bijsturen is op dit baanvak bijna niet mogelijk.

De meeste reizigers stappen uit in Doetinchem, Arnhem Velperpoort en Arnhem. Kunnen er sneltreinen komen? Dit scheelt veel tijd vanuit de Achterhoek.

Iedereen die aanwezig is wil wel dubbel spoor. Geheel dubbelspoor is alleen niet mogelijk, gezien de uitgaven die dat met zich meebrengt. Wat ook mogelijk is om de derde en vierde trein naar Doetinchem als sneltrein te laten rijden, in plaats van stoptrein. Het scenario is naar voren gekomen. Een nadeel van een sneltrein is dat het voor overstappers Arnhem een nadeel oplevert.

Het belang is een robuuste dienstregeling. Topprioriteit is dubbelspoor Zevenaar – Didam. Dit kost €40 miljoen. Vanuit het Lenteakkoord van het Rijk is een deel van de financiering beschikbaar. Ook vanuit de provinciale middelen moet een bedrag ter beschikking worden gesteld. Het Rijk heeft onvoldoende geld voor volledige financiering. Geheel dubbelspoor tussen Zevenaar en Doetinchem kost 150 miljoen tot 180 miljoen. 

Als er niet geïnvesteerd wordt in fatsoenlijk OV, dan trekt de jeugd weg en dat is funest voor de leefbaarheid van de Achterhoek. Dat is de investering in dubbel spoor meer dan waard.

Breng werkt in gezamenlijkheid met andere partijen aan het verbeteren van de leefbaarheid. Wel is er nu meer gebeurd dan in de afgelopen vijf jaar. De punctualiteit is al fors verbeterd. Procedures duren lang voordat er iets kan gebeuren.

Waarom wordt gesproken over nieuwe stations, terwijl er geen ruimte is in de dienstregeling om deze aan te leggen.

Wellicht is nu de tijd er niet voor, maar er moet wel over ontwikkelingen in de toekomst worden gesproken.   

Breng probeert ERTMS voor de regionale spoorlijnen naar voren te schuiven.

Er wordt een suggestie gedaan om de investering in nieuwe bankjes van €1 miljoen om te zetten in robuustheidsvergrotende maatregelen.

Beide maatregelen worden genomen. Het is en-en en niet of-of.

Voor de reizigers is de trein een vorm van OV. Dit moet toegankelijk zijn voor iedereen. Er ontbreekt een toilet op deze spoorlijn. Wat vindt Arriva van het alternatief van de plaszak?

Arriva vindt de plaszak  geen alternatief. De provincie heeft onderzoek gedaan naar toiletten in treinen, of op stations. Er is gekozen voor toiletten op de stations. Die moeten nog worden aangelegd.

Is er ook naar alternatieven gekeken naast de spoorlijn, bijvoorbeeld een snelbus van Doetinchem naar Arnhem?

Er is gekozen voor een visgraatmodel en niet voor het rijden van parallelle bussen. De treinfrequentie is enorm opgevoerd en de lijn is qua reizigersaantallen een groot succes. Wat niet voorzien was, was dat de exploitatie door zijn eigen succes ten onder zou gaan. In het verleden is geprobeerd capaciteitsproblemen op te lossen met bussen. Het probleem is dat de bussen in de file terecht komen. Hierdoor zijn de bussen fors langzamer dan de treinen. Er is ook een probleem dat omwonenden veel bezwaar maken tegen het aanleggen van nieuwe infrastructuur.

Wat zijn de oorzaken van de verstoringen aan de infra?

Er wordt op individueel infrastructureel niveau gekeken. Er was in het verleden sprake van achterstallig onderhoud. Het komt ook doordat er veel overwegen zijn.

In de zomer gaat het spoor er ongeveer vier weken uit voor groot onderhoud.

Wat gebeurt er als er treinvervangend vervoer moet worden geregeld?

Er worden touroperators ingezet, maar dat valt tegen. Ook de eigen voertuigen worden bekeken om die in te zetten. De reisinformatie is nog niet goed. Bij de reizigersinformatie wordt gewerkt aan verbetering.

Een oproep is om meer standby bussen neer te zetten in Doetinchem om vertragingen op te vangen.

Is er overwogen om cross-platform op Arnhem in te voeren?

Dat is niet mogelijk gelet op de infrastructuur. Het is een hele puzzel. Vanuit robuustheid is gekozen voor de huidige oplossing.

Hoe wordt berekend hoeveel treinen er worden ingezet en hoe lang ze zijn?

Treinen zijn berekend op het drukste punt op het traject. Daardoor is hij op sommige plaatsen minder vol.

Er is een pleidooi voor een sneltram van Doetinchem naar Zutphen. Dat verlicht de druk op de spoorlijnen. Er is ook behoefte aan meer verbindingen met Duitsland.

Voor extra spoorlijnen in de Achterhoek is geen geld. Van Doetinchem naar Zutphen rijdt een bus. Wel wordt gekeken naar het koppelen van verschillende spoorlijnen, zodat in Winterswijk direct kan worden doorgereden. Dat spaart veel tijd uit.

Een P&R bij Zevenaar Oost is de doodsteek van Zevenaar Winterswijk.

Waarom moet de reiziger tevreden zijn met 90%, maar kan niet gestreefd worden naar 99% of 100%?

Punctualiteit, rituitval en hersteltijd zijn drie maatstaven voor punctualiteit.

Er worden complimenten gemaakt aan de vervoerders om te proberen om op tijd te rijden. Het probleem is de infrastructuur. 

Hoe kan de lijn hoog op de prioriteitenlijst van de politiek in Den Haag en eventueel de Staten komen te staan?

Het baanvak staat hoog op de prioriteitenlijst. Qua punctualiteit en rituitval gaat het niet slecht.

De voorzitter (Ben Mouw) concludeert dat de ongerustheid over de punctualiteit niet is weggenomen. Het ROCOV neemt de geluiden mee in de adviezen richting overheden en vervoerders. Het ROCOV komt op voor de reiziger in de Achterhoek.