Symposium 15 jaar reizigersinspraak groot succes

Symposium 15 jaar reizigersinspraak groot succes

Het Symposium 15 jaar reizigersinspraak in Gelderland was een groot succes. Lees hieronder verder voor een verslag van de bijeenkomst. Hieronder staan een antal filmimpressies van de dag.

Marc Maartens introduceert als dagvoorzitter het programma. Voor de pauze zijn er vier toespraken. Na de pauze is er een paneldiscussie.

Vroeger gingen steden over het eigen stadsvervoer. Het ministerie was belast met het streekvervoer. Hierna is decentralisatie opgekomen en de marktwerking. Dit heeft geleid tot de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Siebe Riedstra van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de wet geschreven.

Conny Bieze – gedeputeerde mobiliteit van de provincie Gelderland – houdt een toespraak. 15 jaar bestaat er al in Gelderland een reizigersplatform waarbij reizigers  inspraak hebben  in het openbaar vervoer. Ze feliciteert het ROCOV met het bereiken van deze termijn. Het ROCOV heeft een duidelijke identiteit opgebouwd. 

In het nieuwe convenant staat dat er vier jaar een vaste subsidie wordt geboden. Dit biedt een langjarig perspectief voor het ROCOV.

De continuïteit van de studenten-OV-kaart staat onder druk. Dit brengt onzekerheid met zich mee. De vraag is hoe de reiziger kan worden gebonden aan het OV. Ervaringen van reizigers staan daarbij centraal.  Nieuwe techniek biedt goede mogelijkheden.

Het ROCOV en de provincie zijn geestverwanten voor het openbaar vervoer.

Siebe Riedstra – secretaris generaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu – houdt een toespraak. In de WP2000 moesten vervoerders zich oriënteren op reizigers, in plaats van zoveel mogelijk subsidie binnen te halen. De reiziger moet centraal staan op zoveel mogelijk gebieden. Dit heeft geleid tot een stevige deelname van de reiziger in het besluitvormingsproces.

Hij heeft hoge verwachtingen van consumentenorganisaties. Als de overheid daar niet mee in gesprek gaat, dan wordt zij door de reiziger ingehaald.

Aan het woord is Frank van Setten, adjunct-directeur Trein  Arriva. Hij heeft het begin meegemaakt van reizigersinspraak. Hij waarschuwt ervoor niet te conservatief te denken. Het visgraatmodel was niet mogelijk geweest als geluisterd werd naar de critici. Sinds invoer van het visgraat model is het vervoer met 40% gegroeid.

Er zijn veel uitdagingen voor de komende 15 jaar. De dienstregeling zou flexibeler kunnen worden, meer gericht op specifieke stromen. Hierbij moet gedacht worden aan avonden, maar ook het loslaten van de starre dienstregeling.

Ben Mouw – voorzitter van het ROCOV – houdt een toespraak. Jong Achterhoek treedt binnenkort waarschijnlijk toe tot het ROCOV. Hij geeft een overzicht van 15 jaar reizigersinspraak in Gelderland. Hij laat de organisatie van het ROCOV zien, welke leden er zijn en dat er gewerkt wordt in zeven werkgroepen. Het gebied van Gelderland is zeer  divers, zowel stedelijk  als een groot platteland. Dit betekent  een uitdaging voor het toekomstig openbaar vervoer.

 Social media is een belangrijk middel om actuele informatie te verkrijgen . Het ROCOV vertaalt de geluiden van de reizigers en heeft veel resultaten geboekt in de afgelopen jaren. 

Paneldiscussie

In het panel zitten: Conny Bieze (gedeputeerde provincie Gelderland), Siebe Riedstra  (secretaris-generaal ministerie I&M), Frank van Setten (adjunct-directeur Trein  Arriva), Kees Luesink (gedelegeerde Stadsregio Arnhem-Nijmegen), Juul van Hout (directeur Hermes), Theo Vegter (directeur Connexxion) en Jeroen Alting von Geusau (regiodirecteur zuid NS).

  • Conny Bieze heeft geen last van het ROCOV. Ze ziet het eerder als versterking. Nieuwe media – contacten met vervoerders en reizigers – zijn de toekomst.
  • Siebe Riedstra vindt dat alle ontwikkelingen in het OV lang duren. Voorbeelden zijn de Fyra, OV-chipkaart en OV over water.  Jongeren hebben een heel ander patroon in mobiliteitsgebruik dan ouderen. Ze zijn veel sneller en willen sneller verandering. De OV-sector moet veel sneller reageren op innovaties. Een voorbeeld hiervan is dat het aantal  fietsers naar stations veel hoger is dan verwacht..
  • Frank van Setten merkt redelijke verschillen tussen de ROCOV’s. Hij roept op dat consumentenorganisaties vooral niet op de stoel van de vervoerder moeten gaan zitten. Door het tekort aan financiële middelen moet er creatief worden nagedacht.
  • Kees Luesink meldt dat social media de toekomst heeft en daar veel signalen van reizigers door naar voren komen. Het ROCOV is een intermediair. Het ROCOV is wel eens lastig, maar dat is ook hun rol.
  • NS heeft tegenwoordig een bureau waar social media wordt gevolgd . Een betere verdeling in de reizigersgroepen is nodig in de reizigersinspraak. De incidentele reiziger zou beter georganiseerd moeten worden. Er zou gekeken moeten worden naar alert   reageren op hun behoeften, bijvoorbeeld snel te ontwikkelen stations.
  • Theo Vegter vindt het een goed idee dat opdrachtgevers, vervoerders en reizigers samen bepalen wat het vervoer in Nederland moet zijn .
  • Toiletten in de treinen komen weer terug. Vanaf  2018 gaan ze bij NS  in de sprinters ingebouwd worden.
  • Niet aan alle wensen die leven bij de reizigers kan voldaan worden.
  • De tarievenchaos moet volgens een reiziger verbeterd worden. Juul van Hout denkt dat er nooit geprobeerd had moeten worden om tarieven vergelijkbaar te krijgen. De ChristenUnie wil dat reizen met de OV-chipkaart net zo makkelijk wordt als betalen met de mobiele telefoon. Landelijke vervoerders moeten daarbij flink gaan hakken in het tarievenassortiment.
  • Het vaste onderscheid tussen keuzereiziger en vaste reiziger is verouderd. Iedereen moet goed worden bediend.
  • Weerstand is lastig. Soms moet er met zaken worden geëxperimenteerd om vooruitgang te boeken. Een voorbeeld hiervan is het visgraatmodel, dat in het begin op veel weerstand heeft gestuit.
  • Juul van Hout pleit er voor dat goed presteren van  vervoerders ook een belangrijke rol krijgt bij een nieuwe aanbesteding.
  • Toiletten in de trein zijn belangrijk. Zeker omdat nu veel Wmo’ers van het OV gebruik gaan maken. Het toilet zou met de Ov-chipkaart betaald kunnen worden.
  • Co-creatie is een nieuw model waarbij samen met de burger  zaken ontworpen kunnen worden, bijvoorbeeld een nieuw treintoilet. Kan dat werken in de OV-sector?

 

Ten slotte worden  convenanten ondertekend tussen  de overheden (Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen), de regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Hermes alsmede NS reizigers  en het ROCOV. Daarna  wordt er een toast uitgebracht op  15 jaar reizigersinspraak.