ROCOV Gelderland – Stadsregio betrokken bij

26-03-2014 om 16:23 uur ROCOV Gelderland – Stadsregio betrokken bij

Het ROCOV Gelderland – Stadsregio heeft de afgelopen maand een tweetal adviezen gegeven met het oog op de toekomst. Dit gaat om het Programma van Eisen voor de concessie van de provincie Limburg en de Lange Termijn Spooragenda, van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De Provincie Limburg heeft ROCOV Gelderland – Stadsregio advies gevraagd over het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie voor de provincie Limburg, die december 2016 ingaat. Dit in verband met de Maaslijn (trein Nijmegen-Roermond) en buslijn 83 (Nijmegen-Venlo). Het ROCOV adviseert de provincie rekening te waken over de kosten van dieselmaterieel zo lang de Maaslijn nog niet is geëlektrificeerd (tot 2018). Dit is een potentiele grote kostenpost voor de vervoerder. Ook vraagt het ROCOV voor aandacht voor diverse andere punten op de Maaslijn, waaronder het niet toe laten staan van staplaatsen in de trein, een goede monitoring van de reizigersaantallen en de gewenste groei. Daarnaast gaat het ROCOV onder andere in op de afschrijvingstermijn van het materieel, de nachtbuslijn ende rol van ROCOV Gelderland – Stadsregio zelf. Ook wordt er nog geadviseerd over diverse andere, kleinere punten. Het volledige advies is elders op de site te lezen.

Voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft ROCOV Gelderland – Stadsregio samen met de ROCOV’s van Overijssel, Twente en Flevoland verschillende punten aangegeven die zij graag terug zouden zien in de Lange Termijn Spoor Agenda Oost-Nederland. Concreet wordt er gevraagd de frequentie en de snelheid op de Valleilijn tussen Barneveld en Ede-Wageningen te verhogen, van Arnhem Velperbroek een ongelijkvloers knooppunt te maken, de treindienst Winterswijk-Zutphen door te trekken naar Apeldoorn en op de IJssellijn een volwaardige Intercity verbinding in te stellen. Bij dit laatste stopt de huidige IC op minder stations terwijl er tussen Zwolle en Deventer een sprinter bij komt. Daarnaast adviseren de ROCOV’s alle diesellijnen te elektrificeren. Dit versnelt de lijnen, vergroot de capaciteit en is op termijn kostenbesparend. Ook is er aandacht voor een aantal andere knelpunten (waaronder de spoorbrug bij Ravenstein), nieuwe stations en algemene zaken. Onder dit laatste vallen duidelijke tariefstructuren, het beperken van voerstappen, een robuuste dienstregeling en de faciliteiten op de stations en perrons. Op deze manier hopen de ROCOV’s dat de trein in Oost-Nederland ook in de toekomst een aantrekkelijk vervoerproduct is. De volledige brief is elders op de site te lezen.


Terug naar nieuws >

Overzicht

10-10-2018 Dienstregelingen 2019 door GS vastgesteld
10-09-2018 20 september afscheid Ben Mouw als voorzitter
15-08-2018 Wijziging voorzitterschap ROCOV Gelderland
05-11-2017 Succesvol symposium over toekomst OV
01-11-2017 Vaststelling dienstregelingen 2018 GS Gelderland
20-10-2017 Nieuwe Convenanten periode 2017-2020
20-09-2017 Symposium Wat brengt de toekomst van het OV ons?
23-08-2017 Vooraankondiging Symposium OV Toekomstbeeld 2040
25-11-2016 Grote belangstelling Symposium Basismobiliteit
14-11-2016 Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
16-10-2016 Adviezen Dienstregelingen 2017
26-04-2016 Bijeenkomst voor Buurtbusverenigingen
04-12-2015 Themabijeenkomst OV en fiets vanuit toeristisch pe
23-10-2015 Adviezen over dienstregelingen en tarieven 2016
04-09-2015 Storingen spoorlijnen Achterhoek
04-09-2015 Verwarring in- en uitcheckpalen station Zutphen
15-07-2015 Busverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem
15-07-2015 Advies aan gemeente Apeldoorn
13-07-2015 75 euro terug bij "Altijd Korting Scholieren"
13-07-2015 Kolibrie in Harderwijk
24-03-2015 rapport Ketenmobiliteit
09-03-2015 OV-cafe was een succes
05-03-2015 OV-cafe op 5 maart over de verkiezingen
03-02-2015 advies aan Connexxion en ProRail over rijpvorming
19-12-2014 advies aan Syntus over Kolibrie, flexstops en App
13-11-2014 Tariefswijzigingen Hermes in 2015
01-10-2014 OV-café levert veel nieuwe ontwikkelingen op
28-08-2014 OV-café over betalen in het OV
23-07-2014 ROCOV adviseert Arriva over Vervoerplan 2015
14-07-2014 Papierenkaartje verleden tijd
02-07-2014 ROCOV organiseert OV-café over OV-chipkaart
24-06-2014 ROCOV bezorgd om storingen spoor Achterhoek
26-05-2014 Advies over wijzigingen lijn 88 ivm busbaan campus
16-05-2014 Jaarverslag ROCOV over 2013 gepubliceerd
06-05-2014 Zorgen over uitvoering OV-visie provincie
26-03-2014 ROCOV Gelderland – Stadsregio betrokken bij
05-02-2014 ROCOV voorstander doortrekking trolleylijn 2
23-05-2013 Discussiebijeenkomst spoorlijn Arnhem-Winterswijk
29-04-2013 Symposium 15 jaar reizigersinspraak groot succes
28-02-2013 Symposium 15 jaar reizigersinspraak
29-01-2013 ROCOV wil sterabonnement en trajectkaart terug
17-12-2012 Succesvol OV-café sociale functie OV
02-10-2012 ROCOV tegen grote prijsverhoging in OV
13-06-2012 ROCOV voorstander treinen Arnhem - Emmerich
13-04-2012 ROCOV wil schonere treinen van Syntus
15-02-2012 OV-café over Lightrail en HOV groot succes
28-11-2011 ROCOV wijst forse tariefsverhoging af
18-10-2011 Rocov eist stop verwijderen abri's
04-08-2011 ROCOV wil betere OV-chipkaart
03-08-2011 ROCOV wil abonnementen verchippen
04-07-2011 ROCOV adviseert over Syntus-BusTicket
20-04-2011 Symposium OV-chipkaart groot succes
23-03-2011 ROCOV haalt succes valleilijn
23-03-2011 Manifest aan provincie
16-02-2011 OV-cafe - verkiezingsdebat
03-01-2011 ROCOV voorstander van toiletten in treinen
30-11-2010 ROCOV eist tegemoetkoming van Syntus
07-10-2010 ROCOV verheugd uitstel afschaffing strippenkaart
21-09-2010 ROCOV tegen uitschakeling strippenkaart op 18 nove
23-06-2010 Inspreekreactie ROCOV op voorgenomen bezuinigingen
24-03-2010 ROCOV Gelderland - Stadsregio eist direct oplossin