ROCOV Gelderland – Stadsregio betrokken bij

ROCOV Gelderland – Stadsregio betrokken bij

Het ROCOV Gelderland – Stadsregio heeft de afgelopen maand een tweetal adviezen gegeven met het oog op de toekomst. Dit gaat om het Programma van Eisen voor de concessie van de provincie Limburg en de Lange Termijn Spooragenda, van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De Provincie Limburg heeft ROCOV Gelderland – Stadsregio advies gevraagd over het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie voor de provincie Limburg, die december 2016 ingaat. Dit in verband met de Maaslijn (trein Nijmegen-Roermond) en buslijn 83 (Nijmegen-Venlo). Het ROCOV adviseert de provincie rekening te waken over de kosten van dieselmaterieel zo lang de Maaslijn nog niet is geëlektrificeerd (tot 2018). Dit is een potentiele grote kostenpost voor de vervoerder. Ook vraagt het ROCOV voor aandacht voor diverse andere punten op de Maaslijn, waaronder het niet toe laten staan van staplaatsen in de trein, een goede monitoring van de reizigersaantallen en de gewenste groei. Daarnaast gaat het ROCOV onder andere in op de afschrijvingstermijn van het materieel, de nachtbuslijn ende rol van ROCOV Gelderland – Stadsregio zelf. Ook wordt er nog geadviseerd over diverse andere, kleinere punten. Het volledige advies is elders op de site te lezen.

Voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft ROCOV Gelderland – Stadsregio samen met de ROCOV’s van Overijssel, Twente en Flevoland verschillende punten aangegeven die zij graag terug zouden zien in de Lange Termijn Spoor Agenda Oost-Nederland. Concreet wordt er gevraagd de frequentie en de snelheid op de Valleilijn tussen Barneveld en Ede-Wageningen te verhogen, van Arnhem Velperbroek een ongelijkvloers knooppunt te maken, de treindienst Winterswijk-Zutphen door te trekken naar Apeldoorn en op de IJssellijn een volwaardige Intercity verbinding in te stellen. Bij dit laatste stopt de huidige IC op minder stations terwijl er tussen Zwolle en Deventer een sprinter bij komt. Daarnaast adviseren de ROCOV’s alle diesellijnen te elektrificeren. Dit versnelt de lijnen, vergroot de capaciteit en is op termijn kostenbesparend. Ook is er aandacht voor een aantal andere knelpunten (waaronder de spoorbrug bij Ravenstein), nieuwe stations en algemene zaken. Onder dit laatste vallen duidelijke tariefstructuren, het beperken van voerstappen, een robuuste dienstregeling en de faciliteiten op de stations en perrons. Op deze manier hopen de ROCOV’s dat de trein in Oost-Nederland ook in de toekomst een aantrekkelijk vervoerproduct is. De volledige brief is elders op de site te lezen.